Een zorgzame gemeente

Een zorgzame gemeente

Iedereen heeft recht op een betaalde baan en een fatsoenlijke woning. De laatste jaren belanden steeds meer mensen in armoede en schulden. Dit is geen eigen keuze, maar het gevolg van een oneerlijk systeem.

We verwachten dat dit probleem de komende jaren alleen maar groeit. Het afgelopen jaar zijn de prijzen van bijvoorbeeld voedsel en energie flink gestegen. Daarnaast zijn huren fors omhoog gegaan en prijzen van koopwoningen ontploft. Vooral de mensen met de laagste inkomens hebben hier last van.

Het is onze plicht als gemeente om armoede aan te pakken. Armoede gaat namelijk over meer dan alleen geld, er liggen vaak meerdere problemen aan ten grondslag. Ook leidt armoede tot sociale uitsluiting op verschillende vlakken zoals werk, onderwijs, gezondheid, wonen en vrije tijd. Er groeien nog steeds veel te veel kinderen in armoede op in onze gemeente.

Wat willen we doen

1. Oss moet een gemeente zijn voor iedereen, waar bestaanszekerheid, een fijn thuis en goed werk de norm is. De PvdA wil er aan bijdragen om dat te bereiken.
  2. Mensen die in armoede leven verdienen onze steun De PvdA blijft zich samen met een aantal organisaties inzetten om armoede te bestrijden. Wij werken nauw met ze samen en ondersteunen ze waar nodig. Net als de verschillende organisaties in Oss die zich inzetten voor mensen in armoede.
  3. We willen een “Oss pas” invoeren, die korting geeft bij Osse winkels en instellingen. Mensen met een laag inkomen krijgen meer korting.
  4. We gaan menstruatie-armoede aanpakken. Meisjes en vrouwen moeten soms school missen omdat er thuis niet genoeg geld is om menstruatieproducten te kopen. Wij pakken dit aan door:
    a. Laagdrempelige uitgiftepunten van gratis menstruatiemiddelen.
    b. Met de “Oss pas” kunnen vrouwen en meisjes met een laag inkomen ook menstruatiemiddelen kopen.
  5. We blijven investeren in een eerlijk armoedebeleid en vullen waar nodig bestaande budgetten aan. Alle middelen die Oss via het rijk ontvangt voor de bestrijding van armoede zet de gemeente ook voor dat doel in. Blijft er geld over van deze budgetten, dan blijft dat beschikbaar voor volgende jaren. De norm om aanspraak te kunnen maken op het armoedebeleid van de gemeente Oss gaat van 120% naar 130% van het minimumloon.
  6. De gemeente Oss geeft zelf het goede voorbeeld. Dit betekent dat:
    a. Bij opdrachten die de gemeente uitvoert (direct of indirect) geldt altijd een minimumloon van € 14 per uur;
    b. Aanbestedingsprocedures vragen aandacht voor salaris en arbeidsvoorwaarden van de werknemers. We willen dat alle rechten gewaarborgd zijn, ook bij bedrijven die namens de gemeente werken.
  7. We blijven inzetten op vroeg-signalering van armoede. Om mensen beter te bereiken is meer gebruik van ervaringsdeskundigen nodig. Zij zijn beter in staat patronen te herkennen. Ze voelen en zien dezelfde zorgen waar de cliënt mee zit.
  8. We onderzoeken de mogelijkheden tot de invoering van een basisinkomen.