Een inclusieve samenleving

Een inclusieve samenleving

De PvdA staat voor een inclusieve samenleving, een samenleving waar iedereen tot zijn recht kan komen. Het maakt dus bijvoorbeeld niet uit of je een handicap hebt, wat je levensovertuiging is, welk geslacht je hebt, je tot de LHBTI+ gemeenschap behoort of welke leeftijd je hebt. Wij staan voor gelijke rechten en kansen voor iedereen. Alle inwoners van de moeten de kans krijgen om te bouwen aan het leven, dat ze voor ogen hebben.

Door oog voor elkaar te hebben en samen dingen op te pakken, helpen we elkaar vooruit.

Wat willen we doen

1. We nemen initiatieven om de inclusiviteit te bevorderen en op de agenda te houden. Daarnaast toetsen we voorstellen op inclusiviteit.
  2. Wij gaan uit van vertrouwen. Geven we mensen perspectief en ruimte, dan kunnen zij vaak samen met anderen tot oplossingen komen. Het huidige beleid gaat nog te vaak uit van wantrouwen. In de ogen van de overheid heeft men het nog te vaak aan zichzelf te danken als mensen in de problemen komen. Mensen met problemen moeten we juist een arm om de schouder bieden.
  3. In een inclusieve samenleving is geen plaats voor discriminatie en racisme, op welke manier dan ook. De gemeente Oss moet zich hiervoor actiever inzetten. Daarom:
    a. Is de gemeente voortrekker, ondersteunt voorlichting en heeft een ombudsfunctie;
    b. Maakt de gemeente samen met werkgevers, onderwijs, politie en uitgaansleven afspraken om discriminatie uit te bannen;
    c. Ondersteunt de gemeente mensen bij hun klachten en/of aangifte van discriminatie;
    d. Gaat de gemeente geen relatie aan met werkgevers die – op welke grond dan ook – discrimineren en verbreekt de relatie bij discriminatie;
    e. Willen wij de acceptatie van de LHBTI+ gemeenschap bevorderen en bespreekbaar maken. De gemeente speelt een actieve rol door kennis te delen en ondersteuning te bieden om mensen met elkaar in contact te brengen. Hierbij betrekt de gemeente zoveel mogelijk maatschappelijk organisaties, zoals het COC.
  4. Onze gemeente moet gastvrij zijn voor mensen met een zichtbare of onzichtbare handicap. Dit houdt in dat:
    a. Openbare gebouwen, (winkel)straten, pleinen en parken toe- en uitgankelijk zijn voor iedereen. Wij blijven ons hiervoor inzetten;
    b. Evenementen en festivals een belangrijk onderdeel vormen in het culturele landschap van Oss. Helaas is het voor mensen met een handicap niet vanzelfsprekend om daaraan deel te nemen. Wij willen dat de gemeente bij de vergunningaanvraag van de organisatoren een veiligheidsplan eist. Met garantie op de toe- en uitgankelijkheid voor mensen met een handicap.
  5. Iedereen moet de zorg en begeleiding krijgen die nodig is.
    a. Dat houdt in dat zorg op maat is en aansluit bij de persoonlijke behoefte en omstandigheden van onze inwoners. De gemeente signaleert actief wie zorg nodig heeft;
    b. Wij willen een betrouwbare gemeente zijn die afspraken nakomt met inwoners die zorg nodig hebben;
    c. Om eenzaamheid tegen te gaan, bevorderen we dat in alle dorpen en wijken een laagdrempelige plek is waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten;
    d. Een grote groep mensen zorgt voor iemand anders. Deze mantelzorgers verdienen onze waardering, steun én iemand die hen kan vervangen wanneer dat nodig is;
    e. We zorgen goed voor onze ouderen. De mogelijkheid moet bestaan om zo lang mogelijk in een vertrouwde omgeving te kunnen blijven wonen;
    f. Geld dat bestemd is voor de zorg blijft bij de zorg.