Betaalbare woningen voor iedereen

Betaalbare woningen voor iedereen

De oververhitte woningmarkt maakt het voor veel van onze inwoners bijna onmogelijk om zelfstandig te gaan of kunnen wonen. Daarom grijpen we alles aan om het woningaanbod te verbeteren. Er moeten meer betaalbare huur- en koopwoningen komen. Dat betekent fors meer bouwen en eerlijke huurprijzen.

Wij zetten ons ervoor in dat er genoeg sociale (huur)woningen en aangepaste woningen bijkomen, zodat iedereen een passend dak boven zijn hoofd heeft. We zien dat de huizenprijzen de pan uit rijzen. Oss stond in 2020 op de lijst van de hoogste prijsstijgers op de Nederlandse woningmarkt. Mensen in onze gemeente wachten steeds langer op een betaalbare huurwoning.

We zien een steeds grotere behoefte om huizen te verduurzamen. Met name bij oudere woningen is dit lastig en zijn de kosten hoog. We bieden daarbij onze inwoners graag de helpende hand.

Arbeidsmigranten leveren een belangrijke bijdrage aan de economisch groei. De huisvesting voor deze groep mensen laat te wensen over.

Wat willen we doen

1. De belangrijkste weg uit de woningcrisis is bouwen. We stemmen het woningbouwprogramma af op de behoefte.
  2. In navolging van grotere steden zoals Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven verbieden we dat investeerders met woningen speculeren. Daardoor gaan we forse prijsstijgingen tegen. Huizen zijn om in te wonen en niet om in te beleggen!
  3. Inwoners van onze gemeente krijgen zo veel mogelijk voorrang bij nieuwbouwprojecten.
  4. Het moet aantrekkelijk en betaalbaar zijn om bestaande (huur)woningen te verduurzamen. We pleiten voor een duurzaamheidsfonds om mensen te ondersteunen die dit zelf niet kunnen betalen.
  5. Wij zien het als een gemeentelijke taak dat arbeidsmigranten en seizoenarbeiders goede huisvesting hebben tegen een eerlijke huur. Misstanden moeten we voorkomen, zoals bijvoorbeeld wanneer werkgevers ook huurbaas zijn.
  6. We betrekken dorpen en kernen nadrukkelijk bij het Osse woningbouwprogramma. Dit draag bij aan de leefbaarheid in kernen.
  7. In de woonvisie van Oss staat dat 30% van de nieuwbouw in het stedelijk gebied en 20% in het buitengebied uit sociale woningbouw moet bestaan. Voor ons moet deze norm omhoog en beter nageleefd. Alleen met voldoende onderbouwing kunnen nieuwbouwprojecten hiervan afwijken.
  8. Gezien de huidige woningcrisis sluiten we geen enkele woonvorm uit. We staan open voor alternatieve woningen zoals tiny-houses.