Door op 4 februari 2014

PvdA teleurgesteld over besluit MSD

Vandaag is het wederom een zwarte dag voor Oss en in het bijzonder voor het personeel van MSD. Het is een bittere pil voor de 440 medewerkers van de R&D-afdeling, dat de kern van het oude Organon nu definitief alsnog verdwijnt.

Vol overgave en met passie voor hun Organon hebben de OR, de vakbonden, de Raad van Commissarissen maar vooral alle Organezen van juni 2010 tot in het voorjaar 2011 keihard gestreden, om uiteindelijk te bereiken dat een flink deel van de R&D-afdeling in Oss kon blijven. Nu zet MSD daar alsnog een punt achter. Dat voelt heel erg onrechtvaardig en het brengt veel pijn en verdriet teweeg. Wij zijn daar als PvdA-fractie dan ook uitermate teleurgesteld en boos over.

Als gemeente heb je op het besluit van zo’n mulitinational als MSD helaas geen enkele invloed. Hoe graag je dat ook zou willen. Wat je als gemeente wel kunt doen, en dan kom je al dichter bij het onderwerp economische ambitie, is kijken hoe je de gevolgen van zo’n botte reorganisatie op kunt vangen. Daar hebben de individuele medewerkers die vandaag te horen hebben gekregen dat ze hun baan verliezen nu niets aan, maar het kan mogelijk wel weer prespectief bieden voor de toekomst.

Daarom is het goed dat we als gemeente Oss, ondanks de bezuinigingen die nu nodig zijn, ook blijven investeren in onze economie. Juist een project als het Pivot Park, waar wij als gemeente zorgen voor een stuk cofinanciering, kan er voor zorgen dat startende bedrijfjes een kans krijgen om te groeien, dat er weer nieuwe banen komen en dat Oss een sterke speler op de pharma-markt blijft.