22 mei 2015

PvdA-fietsenquête: Twee op de drie Ossenaren is tegen fietsen in het centrum

Uit het onderzoek dat de PvdA Oss de afgelopen weken heeft gehouden onder de inwoners van Oss, blijkt dat de meeste mensen tegen fietsen in het centrum zijn. Bijna twee derde van de respondenten geeft aan tegen te zijn; maar 30% is voor. Tegenstanders gaven meestal als reden aan dat het fietsen gevaarlijk is en het centrum ongezellig en rommelig maakt. Voorstanders vertelden meestal over het gemak om snel even naar een winkel te fietsen of juist om even binnendoor te fietsen naar de andere kant van de stad.

Fractievoorzitter Ehssane Gounou: “Tijdens de verkiezingen beloofden wij om het gesprek aan te gaan met de inwoners over zaken die hen aangaan. De mensen die zelf te maken krijgen met een beslissing van de gemeente zijn vaak de ervaringsdeskundigen.”

Deze resultaten betekenen voor de PvdA dat de proef in zijn huidige vorm niet voortgezet kan worden. Er is simpelweg niet genoeg draagvlak voor. Dat betekent dat er knopen doorgehakt moeten worden over hoe het dan wel moet. Een veel voorkomende suggestie is het aangeven van een speciale fietsbaan, zodat fietsers niet meer tussen de voetgangers door hoeven te fietsen. Ook kan er verschil gemaakt worden tussen drukke dagen en minder drukke dagen. Minder mensen zullen moeite hebben met fietsers op woensdagochtend dan op zaterdagmiddag.

Er zal nog gekeken moeten worden wat de bevindingen van de gemeente zelf zijn. Hebben de ondernemers bijvoorbeeld daadwerkelijk omzetstijging gezien? En wat voor winkels willen we in het centrum? Winkels waarbij je snel je boodschap komt doen en dan snel weer vertrekt, of winkels die samen een aantrekkelijk slentergebied vormen?

Hoe dan ook blijft de mening van de PvdA duidelijk: Op deze manier kan het niet verder.

PvdA Fietsonderzoek centrum Oss