Kiezen doe je zelf

18 maart 2018

We kunnen allemaal een aardig deuntje meezingen als het erover gaat wat er allemaal mankeert aan de wereld rondom ons. Inderdaad, dat leidt meestal niet vanzelf tot erg veel verbetering. Het is te veel geknibbel en geknabbel dat geen hout snijdt. Voor een ding geldt dat zeker niet. Dat is: ”kiezen doe je helemaal zelf”. Niet alleen in de wereld van politiek, het vermaak, de consumptie en de supermarkt. In je hele leven en je samenleven.

Die belangrijke kans van het kiezen hebben we in ons leven en moeten we ook gebruiken. Eigen regie. Of je er in gelooft of niet. Je kunt gezond of ongezond leven. Je kunt op jouw manier meer of minder meedoen. Jij kunt je levensweg kiezen binnen de grenzen van je mogelijkheden. Dat bepaal je in eerste instantie zelf. Het is niet zo dat je een soort lijdend voorwerp bent dat op deze wereld is geworpen om je bestaan te ondergaan. Alles goed en wel. Dan moet je wel je keuzen maken. Niet wegduiken, niet de handen voor je ogen slaan en maar afwachten wat anderen kiezen. Nee, zeggen wat je wilt en wenst. Zonder dralen en omwegen. Dat is niet gemakkelijk want de druk van onze samenleving is groot. Mensen gebruiken elkaar graag voor eigen doelen. Daar zullen we rekening mee moeten houden. Maar kiezen moeten we zelf doen. Jij moet je eigen leven kunnen leiden met je sociale netwerk. Je moet eisen stellen aan elkaar. Zeker ook aan de overheid die de burgers moet dienen. Dat geldt ook voor de diensten, zorg, welzijn en participatie. Alle tegemoetkomingen van de overheid, waar ze voor in het leven geroepen is.

Persoonlijk kies ik op 21 maart in de Gemeente Oss voor de Partij van de Arbeid. Hun programma spreekt mij het meeste aan.

Juul van de Kolk