Geen nachtelijk gebruik van het goederenspoor

Door Anil Makhan op 25 mei 2018

Op donderdag 24 mei 2018 is de commissie ruimte gevraagd om geen verdere maatregelen te nemen om geluidshinder als gevolg van nachtelijk spoorverkeer van/naar Elzenburg te beperken. Naast dat het college aangeeft de geluidshinder niet meer te willen beperken moet er aan de ene kant een goede leefbaarheid zijn in de omgeving van het goederenspoor, maar wordt aan de andere kant het aantal treinen op het goederenspoor verhoogd.

De GGD heeft in opdracht van het college een onderzoek gedaan naar het risico op slaapverstoring voor de gezondheid. De GGD is hierbij uitgegaan van 2 treinpassages per nacht gedurende 365 dagen per jaar. In de ene straat wordt je volgens de GGD 10 keer per jaar extra wakker en in de andere straat 4x per jaar extra. Volgens de GGD wordt normaal iemand gemiddeld tussen de 550 tot 700 keer per jaar wakker tijdens de nachtrust. Dat kan dus van alles zijn. Van draaien in bed tot aan het passeren van een passagierstrein, maar het betreft geen hard geluid. Maar wat betekend het nu voor de gezondheid als iemand wakker wordt van een hard geluid of trillingen en dus eigenlijk wakker schrikt?

Het college maakt hier volgens ons de keuze dat het economische belang zwaarder weegt dan de gezondheidsrisico’s van omwonenden.

De PvdA kiest voor onze inwoners en zegt dat het economische belang niet ten koste mag gaan van de gezondheidsrisico’s van omwonenden. Wij blijven van mening, geen goederenverkeer per spoor in de nacht!

Anil Makhan

Hoi, mijn naam is Anil Makhan. Ik ben geboren in Oss en woon nu in Ravenstein. Sommige vragen zich misschien af, ‘wat zou zijn achtergrond zijn?’ Nou, ik denk een wat linksere achtergrond. Ik vind het leuk om actief bezig te zijn in het maatschappelijk veld. Zo ben ik o.a. actief als vrijwilliger bij O.S.S.’20

Meer over Anil Makhan