Wat te doen met het voormalig belastingkantoor?

door Anil Makhan op 25 april 2017

Het voormalig belastingkantoor in de gemeente Oss heeft een tijd gefungeerd als noodopvang voor vluchtelingen. De Osse PvdA-fractie heeft het college geadviseerd om eens te kijken naar de mogelijkheden voor een woonvoorziening in het voormalig belastingkantoor. Nadat de noodopvang is gesloten vinden wij het een goed plan om een nieuwe invulling te geven aan deze locatie. Op de korte termijn zou het pand geschikt kunnen zijn voor een crisisopvang. Hierbij kun je denken aan mensen die te maken hebben met ernstige problemen in een relatie of met schulden, verslaving of een huisuitzetting. Dit zijn enkele voorbeelden waardoor iemand op straat komt te staan en op korte termijn een nieuwe woning nodig heeft. Op dit moment is er nauwelijks aanbod voor dergelijke opvang en de vraag is er wel.

De PvdA denkt dat er voor de langere termijn een stap gemaakt kan worden om een woonvoorziening te creëren waarbij jong en oud, student en statushouders samen kunnen wonen in één complex. Er zijn op dit moment al verzorgingshuizen in Nederland waarbij studenten een goedkope woning krijgen toegewezen zodat zij mee kunnen helpen. Jongeren maken een praatje, helpen met computerproblemen of maken samen een wandeling. Omdat we verwachten dat mensen steeds langer zelfstandig blijven wonen, lijkt het ons een mooi initiatief om als gemeente Oss eens te kijken naar de mogelijkheden om dit te realiseren. Niet alleen voor ouderen en studenten, maar ook voor andere jongeren en bijvoorbeeld statushouders. We kunnen veel van elkaar leren, maar we kunnen elkaar ook zeker helpen, zodat we samen kunnen bouwen aan een sterke toekomst.

Waar we ook vooral benieuwd naar zijn is hoe de gemiddelde Ossenaar hierover denkt. Laat je mening achter in een reactie!

One Response to “Wat te doen met het voormalig belastingkantoor?”

1. Elma schreef:

Heel goed plan. Elders zijn idd goede resultaten bereikt. Win/win voor beide partijen. een lagere huur voor studenten in ruil voor hun ‘vrijwilligerswerk’/ burenhulp